Żabki – Jak Nauczyć Małe Dziecko Czytać

ikona żabki

Autor: Karolina Keczmer, Dominik Czubek

Tytuł: Stosowanie Metody Domana, czyli „Jak Nauczyć Małe Dziecko Czytać”

Czas realizacji: wrzesień 2021r.- czerwiec 2022r.

Zasięg: GRUPA ŻABKI

Charakterystyka innowacji

Innowacja jest opisem oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej.

W innowacji tej zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość.

Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność.

Sama metoda nauki polega na pokazywaniu dziecku dużych białych kart,
na których dużą czerwoną czcionką napisano różne wyrazy – kartoniki powinny mieć wymiary około 10×60 cm,
a wysokość liter – 8 cm. Na początku są to proste rzeczowniki, które wraz z upływem czasu łączą się we frazy, a następnie
w zdania.

CEL GŁÓWNY: Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich w rozwijaniu czynności intelektualnych niezbędnych do nabycia umiejętności czytania.

 CELE OGÓLNE:

– stwarzanie warunków do wykorzystania tkwiących w dziecku możliwości intelektualnych,

– stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych,

– wyzwalanie pozytywnych emocji  wpływających na rozwój zainteresowania kodem literowym,

– rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości,

– całościowe rozpoznawanie wyrazów.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

– kształtowanie wszystkich zmysłów,

– wzbogacanie słownika,

– rozwijanie mowy komunikatywnej,

– stymulowanie aktywności,

– kształtowanie postawy kreatywnej.

 

Korzyści płynące z nauki czytania małego dziecka:

- jego mózg będzie się szybciej rozwijał;

- będzie miało większy zasób słów;

- będzie miało lepszą pamięć;

- będzie interesowało się czytaniem.