Pojęcie gimnastyki korekcyjnej:

Gimnastyka korekcyjna – ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy poprzez stosowanie dobrze dobranych ćwiczeń rozciągających poszczególne partie mięśniowe odpowiadające za daną wadę postawy. Rozciąganie mięśni dzieli się na bierne i czynne. Bierne to takie, w którym poprzez samo ułożenie ciała mięśnie samoistnie ulegają rozciągnięciu. Jeśli w rozciąganie zaangażowany jest pacjent lub rehabilitant to mięśnie rozciągają się w sposób czynny.

Do podstawowych ćwiczeń zalicza się:

  • ćwiczenia oddechowe – plecy okrągłe, skoliozy
  • ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków – plecy okrągłe, odstające łopatki
  • ćwiczenia mięśni brzucha – zwiększona lordoza
  • ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy- zwiększona lordoza
  • ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa – zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy

Najczęściej występującymi wadami są:

  • skolioza
  • lordoza
  • hiperlordoza
  • kifoza
  • skrzywienie kręgosłupa
  • wada postawy

Główne cele gimnastyki korekcyjnej:

  • Korekcja występujących wad
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • Wygaszanie istniejącego nawyku oraz wytwarzanie prawidłowego nawyku
  • Unikanie zakazanych ćwiczeń na rzecz świadomego ich wykonywania oraz samodyscyplina podczas ich wykonywania
  • Pozytywne oddziaływanie na słabości dziecka: „nie umiem, ale się nauczę”, „nie znam, ale poznam”
  • Wyeliminowanie zaburzeń w rozwoju motoryczności, poprawa ogólnej sprawności dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe, wytrzymałościowe oraz gry i zabawy ruchowe z elementami korekcji dla występującej wady
  • Aktywacja układu narządu ruchu, układu krążenia, układu oddechowego, trójtorowości działania korekcyjno- kompensacyjne w dążeniu do zakładanego celu

Szczegółowe cele ćwiczeń korekcyjnych:

  • Korekcja zaburzeń statyki ciała, doprowadzenie jej do stanu prawidłowego
  • Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania czynności dnia codziennego
  • Doprowadzenie sprawności fizycznej dzieci do stanu prawidłowego
  • Wytworzenie stabilizacji mięśniowo- więzadłowej kręgosłupa
  • Nauka prawidłowego ustawienia stóp oraz nauka prawidłowego chodu
  • Rozciągnięcie mięśni przykurczonych oraz wzmocnienie mięśni osłabionych
  • Usunięcie dystrofii mięśniowej
  • Dbanie o profilaktykę i korekcję zaburzeń
  • Zwiększenie pojemności życiowej płuc
  • Zrozumienie przez dzieci celowości uczenia się, utrwalania zasad i technik ruchu korekcyjnego (pozycja wyjąciowa, kierunek ruchu, pozycja końcowa)