Program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka – zadania dla rodziców

Zadania dla rodziców współpracujących przy realizacji
programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka

Przykładowe zadania dla rodziców pragnących włączyć się w realizację programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, które można połączyć z codziennymi zajęciami:

I. Dla dziecka z trudnościami w zakresie orientacji przestrzennej:

  1. Zabawa na placu zabaw/w domu – wybieramy bezpieczny dla dziecka sprzęt, na który i pod który da się wejść. Następnie włączamy stoper i prosimy, by maluch starał się jak najszybciej wykonać nasze polecenia. Używamy tylko komend typu „na”, „pod”, „obok”, „po prawej”, „po lewej”, „z przodu”, „z tyłu” (liczba komend zależy od wieku dziecka).
  2.  Angażowanie dziecka do nakrywania stołu – właściwe ułożenie sztućców przy talerzu.
  3.  Chowanie zakupów do lodówki – wskazywanie miejsca poleceniami typu: „Schowaj sałatę pod półką ze śmietaną”, „Wstaw mleko po prawej stronie drzwi” itp.

II. Rozwijanie motoryki małej:

  1. Lepienie z dziećmi pierogów.
  2. Wykorzystywanie uroczystości rodzinnych do przygotowywania z dzieckiem dekoracji/prezentów (wycinanie, klejenie, lepienie z plasteliny).
  3. Rysowanie wzorów w rozsypanej na stolnicy mące lub kaszce.
  4. Malowanie kredą na chodniku.
  5. Zbieranie jak najmniejszych kamyczków, patyczków itp. (chwyt pęsetowy).
  6. Rysowanie patykiem na piasku.

III. Rozwijanie dużej motoryki:

  1. Pobyt na placu zabaw – wymyślanie toru przeszkód z wykorzystaniem dostępnego sprzętu (jeśli dziecko chce, można mierzyć mu czas). Konieczność zapamiętania sekwencji ćwiczeń rozwija także koncentrację. Ważne, by zacząć od krótkich, mało skomplikowanych sekwencji, by dziecko mogło odnieść sukces.
  2. Podczas spacerów – wykorzystywanie murków do przechodzenia, przeskakiwania, przeskakiwanie kałuż, zabawa w berka, pokonywanie pieszo coraz dłuższych tras itp.
  3. W domu – budowanie torów przeszkód z mebli (bezpiecznych dla dziecka) i zabawek (omijanie, przeskakiwanie – szczególnie obunóż), malowanie na dużych powierzchniach (kreślenie dużych kół, ślimaków, linii itp.).

IV. Rozwijanie spostrzegawczości i mowy:

  1. Podczas jazdy samochodem – wypatrywanie przez okno określonych przedmiotów.
  2. Podczas codziennego czytania poświęcenie chwili na omówienie ilustracji – szczególnie tych z dużą liczbą szczegółów.
  3. Podczas spaceru – oglądanie tablic rejestracyjnych samochodów w poszukiwaniu takich samych znaków, przyglądanie się znakom drogowym, oglądanie wystaw sklepowych i zadawanie sobie zagadek typu: „A gdzie jest…?”.