Jeżyki – 202021

Plan innowacyjny stworzony został z myślą o dzieciach z grupy Jeżyków i składa się z trzech elementów, realizowanych podczas pobytu w przedszkolu.

W skład planu wchodzą:
Współtworzenie książeczki pt. „Przygody Jeżyka Jerzego”. Książeczkę założono w poprzednim roku przedszkolnym, jednak nie wszystkie dzieci zdążyły zaprosić jeżyka do swojego domu, a dodatkowo do grupy dołączyło czworo dzieci. Maskotka jeżyka Jerzego wraz z książką będzie „wędrować” do domów dzieci i spędzać tam tydzień. Przygody Jerzego i przedszkolaków spisywane są w książeczce.
Aktywne uczestnictwo w międzynarodowym projekcie edukacyjnym: „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, którego głównym celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa.

Celami szczegółowymi projektu są:
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom – uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja przedszkola;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami
n) kształcenie na odległość


Stosowanie Metody Domana, czyli „Zabawa w czytanie”. Wiek od niemowlęctwa do 6 roku życia jest czasem – jak twierdził Doman – kiedy mózg ma największe możliwości rozwoju, a dziecko uczy się, wykorzystując wszystkie zmysły (tzw. nauka polisensoryczna, wielozmysłowa) – przed węch, dotyk, wzrok, smak. Poprzez realizowanie tej metody, chcemy krzewić zamiłowanie do literatury wśród dzieci.
Planujemy każdego dnia poświęcić kilka minut na naukę czytania tą metodą, ponieważ, by widoczne były efekty, ważna jest systematyczność.