Sensoryka dla malucha – zajęcia grupowe dla dzieci.
Sensoryka dla malucha to zajęcia grupowe dla dzieci z wykorzystaniem elementów zabaw z zakresu integracji sensorycznej i metody ruchu rozwijającego według Weronki Sherborne.
Wspomagają prawidłowy rozwój dziecka, przede wszystkim nastawione są na rozwój psychoruchowy poprzez doskonalenie dużej i małej motoryki, koordynacji ruchowej, koordynacji wzrokowo ruchowej, planowania ruchowego, równowagi oraz odbierania i przetwarzania bodźców przez narządy zmysłów takie jak węch, dotyk i inne. Dzieci poprzez zabawę zachęcane są do zwiększania świadomości własnego ciała, samodzielności, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi, nawiązywania z nimi kontaktu. Zdobywanie nowych umiejętności wzmacnia w nich poczucie wartości, poprawia samoocenę. Dzieci uczestniczą w zajęciach w małych grupach. Scenariusz zabaw sensoryczny opracowany jest przez psychologa i terapeutę integracji sensorycznej. Zajęcia nie zastępują terapii integracji sensorycznej, mogą być jej uzupełnieniem. Tego rodzaju zajęcia w grupie są dla dzieci szansą na zdobywanie doświadczeń społecznych. Pomagają one w nauce bycia z innymi: zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi.
Dlaczego dzieci tak lubią tego typu ćwiczenia?
- Trafiają one w ich naturalne potrzeby rozwojowe, zadania ruchowe i
 zabawy są z reguły bliższe dziecku niż zadania edukacyjne,
- Pobudzają pracę systemu nerwowego,
- Dają szybkie wzmocnienia, poczucie sukcesu budując samoocenę
 dziecka,
- Budują świadomość przestrzeni i działania w niej,
- Wpływają na prawidłowe postrzeganie przestrzeni i dzielenie jej
 z innymi oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Podczas zajęć stymulujemy rozwój dziecka:
- ruchowy,
- sensoryczny czyli zmysłowy,
- poznawczy, społeczny,
- emocjonalny.
 
Do stymulowania zmysłów podczas zabaw na zajęciach Sensoryki wykorzystujemy:
- huśtawki, zabawki sensoryczne
- hamak,
- zabawki rozwijające motorykę małą,
- równoważnie, trampolinę, drabinki
- deskorolki,
- piłki,
- tor przeszkód,
- tunele,
- instrumenty muzyczne.
Ewa Dec – pedagog, terapeuta integracji sensorycznej
Ukończyłam studia pedagogiczne na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz studia z Terapii Integracji Sensorycznej na Poznańskiej Akademii Medycznej. Od kilku lat pracuję z dziećmi w wieku przedszkolnym, a w swojej codziennej pracy kieruję się indywidualnym podejściem do każdego dziecka. Jako Terapeuta SI szczególną wagę przykładam do budowania relacji i poczucia bezpieczeństwa, które są podstawą skutecznej terapii i rozwoju. Moje doświadczenie obejmuje pracę z dziećmi z różnymi trudnościami, co pozwala mi lepiej rozumieć ich potrzeby i wspierać je w codziennym funkcjonowaniu. Uczestniczyłam w wielu kursach i szkoleniach podnoszących moje kwalifikacje zawodowe, a dodatkowo stale poszerzam swoją wiedzę w zakresie fizjoterapii oraz psychologii. Praca z dziećmi daje mi ogromną radość i satysfakcję, a największą motywacją są dla mnie ich postępy i uśmiech.
W pracy terapeuty SI prowadzę diagnozy oraz indywidualne zajęcia terapeutyczne, dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Wykorzystuję różnorodne formy aktywności – ćwiczenia ruchowe, zabawy rozwijające motorykę, równowagę czy koordynację – tak, aby wspierać prawidłowy rozwój układu nerwowego i poprawiać codzienne funkcjonowanie dziecka. Dbam o to, by zajęcia były dla dzieci nie tylko terapią, ale także radosnym i bezpiecznym doświadczeniem, które buduje ich pewność siebie i motywację do podejmowania nowych wyzwań.
Spełniam się w swojej pracy, ponieważ daje mi ona możliwość realnego wspierania rozwoju dzieci i obserwowania ich małych i dużych sukcesów. Każdy krok naprzód, każdy uśmiech i każde osiągnięcie moich podopiecznych są dla mnie największą nagrodą i potwierdzeniem, że moja praca ma sens.
